Van medewerkers, naar social media ambassadeurs: de praktijkinzichten van Unique
Maximale impact zonder torenhoge advertentiebudgetten? Daar streeft ieder bedrijf naar, en bij de Unique Starbrand (waarvan Unique en Express Medical deel uitmaken) is dat niet anders. Wij besloten de fierheid van onze collega’s digitaal te benutten en hen in te zetten als social media ambassadeurs, met behulp van een innovatief ambassadeursprogramma. Wat is de meerwaarde? En hoe gaat u hiermee aan de slag? Tanja Piessens, Marketing Manager bij Unique en Express Medical, en Laurens Bobbaers, Customer Success Manager bij het ambassadeursplatform Ambassify, wisselen ervaringen uit en delen relevante tips die u instant resultaat opleveren.
Dag Tanja en Laurens! De Unique Starbrand zetten hun ambassadeursprogramma met succes in, maar dat werkt natuurlijk alleen maar dankzij de trotse collega’s.
Tanja: “Kwaliteit is ons handelsmerk en onze medewerkers dragen hier actief hun steentje aan bij. Dat geeft voldoening en maakt dat ze trots zijn om voor de Unique Starbrand te werken. Bovendien investeren we bewust in een sterke bedrijfscultuur en dat loont. Zo werden we in 2023 voor de zesde keer op rij verkozen als Great Place to Work. In deze jaarlijkse medewerkersenquête onderzoeken het Great Place to Work Institute en Vlerick Business School de organisatiecultuur in diverse bedrijven aan de hand van 60 stellingen. Dit jaar haalden we met gemiddeld 90 % onze hoogste score ooit. 94 % van de collega’s benadrukt het interne kameraadschap, terwijl 92 % trots is om voor Unique te werken. Fantastische cijfers!”
Tanja: “Wij zijn niet het bedrijf met budget voor grootse tv-campagnes, maar we hebben wél een breed netwerk. De Unique Starbrand telt meer dan 600 medewerkers, elk met hun eigen connecties. Wanneer we hun netwerken optellen, komen we tot een potentieel bereik van meer dan 1,8 miljoen mensen. We hebben dus een bijzonder krachtige tool achter de hand, die we volop wilden benutten. Bovendien hebben we heel wat leuke content: van afterworks, B2B-campagnes, tot beelden van onze opleidingen en testimonials van (uitzend)medewerkers. Daarom besloten we zes jaar geleden om dit naar buiten te brengen met een ambassadeursprogramma.”
Laurens: “Absoluut! Bijna elk bedrijf, klein of groot, kan hier de vruchten van plukken, op voorwaarde dat er een positieve bedrijfscultuur heerst. Medewerkers die zich goed voelen op de werkplek, betrokken zijn en trots deel uitmaken van het team, zijn van onschatbare waarde. Kan je hen overtuigen om regelmatig over je bedrijf te communiceren op sociale media? Dan levert dit veel voordelen op.”
Laurens: “Ten eerste bezorgt hun netwerk jouw bedrijf een breder bereik. Het aantal LinkedIn-connecties van je medewerkers is vaak groter dan het aantal volgers van je bedrijfspagina. Bovendien bestaat hun netwerk dikwijls uit mensen met een gelijkaardige mindset of uit dezelfde sector, die interesse kunnen hebben in je bedrijf. Ten tweede geloven we sneller mensen die we persoonlijk kennen dan advertenties. Authenticiteit maakt hier echt het verschil.”
“Onderzoek bevestigt dat mond-tot-mondreclame nog steeds een van de sterkste reclamevormen is, zowel om klanten als nieuwe medewerkers aan te trekken. Met een ambassadeursprogramma kan je deze mond-tot-mondreclame digitaal benutten op sociale media.” – Laurens Bobbaers, Customer Succes Manager bij Ambassify
Tanja: “We zochten naar een collega die zich wilde engageren om onze social media content te delen. De juiste persoon hiervoor vinden, was geen evidentie. Tegenwoordig zijn er heel wat digitale afstudeerrichtingen, maar dat was zes jaar geleden minder het geval. Vandaag combineert onze Online Marketing Coördinator de verantwoordelijkheid met haar andere taken. Zij schrijft sterke teksten in zowel het Nederlands als het Frans en voelt goed aan hoe ze bepaalde boodschappen moet communiceren. Je moet dus geen fulltimecollega in dienst nemen die zich uitsluitend wijdt aan het ambassadeursprogramma. Een Marketing Manager of Marketing Assistant kan de rol op zich nemen. Het is vooral belangrijk dat die persoon de technische kneepjes van de socialemediakanalen kent.”
Tanja: “Daarna keken we uit naar een online tool om de content in een klik te verspreiden, zodat de drempel zo laag mogelijk lag. Het doel? We wilden de content volledig kunnen voorbereiden, zodat collega’s zich niet bezig moeten houden met teksten schrijven, beelden kiezen of hashtags verzinnen. We kozen uiteindelijk voor Ambassify, een ambitieuze start-up waar we echt in geloven. Dit platform biedt een simpele deelknop waarmee onze medewerkers de kant-en-klare content makkelijk kunnen sharen, zonder extra inspanningen. Vervolgens lanceerden we het ambassadeursprogramma bij onze collega’s, telkens in een nationale call per merk (Unique, Unique Career, Express Medical …). Hier lichtten we het opzet en de loginprocedure helder toe. Vandaag maakt deze uitleg standaard deel uit van de onboarding.”
Tanja: “We zorgen voor een mooie mix. Enerzijds brengen we informatieve boodschappen, zoals campagnes gericht naar (potentiële) klanten. Anderzijds delen we toffe posts die onze bedrijfscultuur weerspiegelen. Elke maand maken we een planning, waarin we bekijken welke content we verspreiden en voor welke doelgroep. Zo bewaken we de balans.”
Laurens: “Die afwisseling is belangrijk en dat pakken Unique en Express Medical slim aan. Door een breed aantal invalshoeken te brengen, houden ze het boeiend voor hun ambassadeurs. De key tot sterke content? Dat is variëren tussen drie pijlers: je producten of diensten, de mensen achter je onderneming, en de sector waarin je bedrijf actief is. Grote aankondigingen slaan steeds aan, bijvoorbeeld een jubileum of overname. Dit zijn mijlpalen die elke medewerker raken. Ook persoonlijke verhalen die een blik achter de schermen geven, doen het altijd goed. Mensen kunnen zich hier immers in herkennen. Ten slotte raad ik aan om je doelgroep in te delen in logische segmenten.”
“Segmentatie is belangrijk in een ambassadeursprogramma. Wij splitsen onze medewerkers op afhankelijk van hun taal, het merk waarvoor ze werken en hun afdeling. Zo krijgen ze enkel relevante content te zien krijgen. Wie in Brugge woont, zal immers geen vacatures in Hasselt delen.” – Tanja Piessens, Marketing Manager bij Unique Starbrand
Tanja: “Bij de start moesten we iedereen motiveren. Dat proces is vandaag nog steeds aan de gang. Er treden regelmatig nieuwe mensen in dienst die we informeren over Ambassify. Daarnaast moeten we de collega’s die al jaren bij ons werken af en toe herinneren aan het systeem en de bijhorende voordelen. Hoe houden we hen best op de hoogte, zonder hen te overstelpen met mails? Hier zoeken we naar een goed evenwicht. Elke maand zitten we digitaal samen met Laurens. Hoeveel leden hebben we vandaag? Wat was het interactiepercentage vorige maand? Hoe kunnen we onze medewerkers nog meer motiveren? Een tweede uitdaging is de tijdsinvestering. Je wil natuurlijk zoveel mogelijk resultaat behalen, zonder er uren aan te spenderen.”
Laurens: “Een ambassadeursprogramma vergt inderdaad tijd, al kan je dit beperken tijdens de opstart. Begin eenvoudig en vraag alle collega’s om de bedrijfspagina te volgen. Stimuleer hen vervolgens om de posts te liken, zodat je meer mensen bereikt. Door kleine stappen te zetten, kan je bedrijf al knappe resultaten boeken. Dit kan je zelfs doen zonder platform. Ga je hierin verder? Blokkeer regelmatig een terugkerend blok in de agenda en investeer in een platform. Zo kan je de workflow efficiënter organiseren en de impact van je inspanningen meten. Je kan een dedicated Community Manager inschakelen die het programma coördineert en opvolgt, of de opdracht toewijzen aan een marketingmedewerker. Idealiter leg je de verantwoordelijkheid bij een specifiek persoon.”
Laurens: “Om een ambassadeursprogramma te doen slagen, moet je focussen op intrinsieke motivatie. Sommige collega’s zijn graag aanwezig op sociale media en delen je content spontaan. Anderen motiveer je door de waarde van het programma toe te lichten. Enerzijds voor het bedrijf, dat aan visibiliteit en bekendheid wint, maar anderzijds ook voor henzelf. Door content te delen, versterken ze hun personal branding en profileren ze zich als thought leader. Zo speel je ook hier in op intrinsieke motivatie. Wanneer mensen geloven in het ambassadeursprogramma en de voordelen inzien, creëer je duurzame impact.”
Tanja: “Uiteraard zetten wij maximaal in op die intrinsieke motivatie. Al merkten wij snel dat ons netwerk veel salesprofielen telt, die gedreven worden door bonussen en cijfers. Daar wilden we op inhaken! Ambassify biedt een systeem op basis van rewards. Door content te delen, spaar je punten die je uiteindelijk kan inruilen voor een beloning, bijvoorbeeld een lunch met onze General Manager An Aelbrecht, toffe merchandise in onze huisstijl, een bijdrage aan vzw Pink Ribbon … We proberen voldoende te variëren en ook duurzame incentives toe te voegen, zoals drinkbussen. Af en toe organiseren we happy hours: gedurende een bepaalde periode kan je een dubbel aantal punten verdienen. Een aanpak die werkt bij onze medewerkers en de betrokkenheid verhoogt!”
Tanja: “Je kan niet iedereen overtuigen om ambassadeur te worden. Dat was ook voor mij een belangrijke les. Slechts 10 % van je medewerkers wordt bij de start ‘spontaan’ ambassadeur. Momenteel zitten we gelukkig op 66 % van onze medewerkers die aangesloten zijn op het platform. Bovendien gebruikt niet iedereen sociale media. Daarnaast merken we dat LinkedIn het meest aangewezen kanaal is voor een ambassadeursprogramma.”
“Veel mensen beschouwen Instagram en Facebook als kanalen voor privégebruik, waardoor ze hier minder snel bedrijfscontent verspreiden. Uiteraard moet elk bedrijf, groot & klein, haar eigen conclusies trekken op basis van de resultaten, maar voor Unique is LinkedIn alvast the way to go!” – Tanja Piessens, Marketing Manager bij Unique en Express Medical
Tanja: “Onze database telt meer dan 400 community members. Wanneer we het aantal actieve leden tegenover het totaal aantal leden plaatsen, haalden we afgelopen oktober een activatiegraad van 28 %. In november en december steeg dit percentage naar 42 % en zelfs 49 %, dankzij een actie voor De Warmste Week. In totaal zorgden onze collega’s in 2023 voor maar liefst 3.000 interacties via het ambassadeursprogramma, waaronder zo’n 2.000 shares. Mooie cijfers dus!”
Laurens: “First things first: overtuig je bedrijfsleiding zodat er genoeg draagvlak is voor een ambassadeurscampagne. Ontwikkel vervolgens een duidelijke visie die vertrekt vanuit de bedrijfscultuur, zodat medewerkers zich kunnen identificeren. Die authenticiteit is essentieel! Eens het ambassadeursprogramma up and running is, communiceer je er best regelmatig over. Zo blijft het initiatief top of mind bij je team.”
Tanja: “Een plan is belangrijk, maar een ambassadeursprogramma is geen rocket science. Probeer dus niet oneindig te analyseren, maar voel aan wie je ambassadeurs zijn, ga aan de slag en meet je resultaten. Zo ervaar je snel wat werkt en welke acties het minder goed doen, zodat je gericht kan bijsturen. Mijn laatste tip? Vergeet niet om je ambassadeurs regelmatig, bijvoorbeeld maandelijks, te bedanken voor hun bijdrage. Een eenvoudige ‘merci’ kan al heel motiverend werken.”